Profesionalism și pasiune – de asta au dat dovadă toți concurenții primei ediții Top Chef MĂCELAR, singura competiție din România care își propune să dezvolte breasla măcelarilor și să scoată în evidență tehnici noi de prelucrare a cărnii.
Prin conceptul Top Chef MĂCELAR se dorește crearea unui mediu în care măcelarii români să încerce să depăşească practica actuală a industriei în diferitele ei etape de producţie: prepararea generală, tranşarea cărnii, expunerea şi utilizarea creativă a produselor din carne de vită, porc, oaie şi pasăre. În cele două zile de eveniment, pe 5 și 6 mai, competiția s-a bucurat de cea mai bună audiență. Carmangeria Ozana, Carrefour România, Sergiana, Auchan România, Smithfield şi Cathedral Distribution au fost cele șase echipe care au concurat cu curaj și determinare pentru marele trofeu Top Chef MĂCELAR.
Companiile din industria românească sunt invitate să susțină cât mai mult acest proiect, care este o platformă de afaceri excelentă în dezvoltarea afacerilor locale. Astfel de inițiative contribuie la definirea unui tablou favorabil industriei româneşti. În acest domeniu, inovaţia este foarte importantă, trebuie dezvoltată categoria de semipreparate, ready-to-cook, ready-to-eat, dar şi stilurile de tăieturi ale cărnii pe diferite categorii, precum carne de porc, pui, vită sau oaie. La fel de importantă este poziţionarea şi prezentarea acestor produse. Românilor le plac produsele deja consacrate (mici, cârnaţi, burgeri), dar este nevoie de cercetare și de oameni bine pregătiți pentru a crea produse noi, aliniate la tendinţele de gust populare la nivel global.
Top Chef MĂCELAR va deveni un concurs de tradiție, s-a văzut că entuziasmul a fost mare încă de la prima ediție. Meseria de măcelar este un pilon important din industria cărnii, dar nu este deloc promovată pe piața din România. Doar cu implicarea operatorilor din
industria alimentară vom reuși să ridicăm nivelul de performanță al sectorului, pentru a oferi în continuare hrană sigură și de calitate. Prin această competiţie, ne dorim să construim o comunitate profesionistă ce va genera oportunităţi de afaceri şi va sprijini comerţul general să beneficieze de o infuzie de creativitate şi inovaţie. Invităm toţi partenerii şi specialiştii din industria cărnii să se alăture acestui proiect îndrăzneţ care aduce soluţii concrete pentru însăşi existenţa meseriei de măcelar în România” Eugen Capră – CEO CARNEXPO Grill
„Problema lipsei de personal din industrie este una profundă. Sistemul de învățământ tehnic și profesional din România nu răspunde cererii de pe piața de muncă locală. Nu avem școli profesionale care să pregătească noi generații pentru această industrie, pregătirea profesională se face la locul de muncă, iar mulți dintre cei care «își fac mâna» în fabricile din România, migrează apoi către alte țări din Vestul Europei tentați de avantajele unui salariu mai mare. Salariile au crescut și la noi și este drept că nu suntem la un nivel salarial pe care ți-l poate oferi un angajator german sau danez, dar odată relocat, un angajat trebuie să fie conștient că are de-a face și cu cheltuieli mai mari decât cele de acasă. Fără un plan multianualde stabilizare a pieței de muncă, în care companiile existente pe piața locală să fie consultate în vederea asigurării personalului necesar, industria aceasta se poate prăbuși oricând. Automatizarea nu poate înlocui complet factorul uman. Și așa vedem o presiune tot mai crescută pe firmele autohtone din industria alimentară și niciun plan de susținere a acestora”, a afirmat Eugen Capră, CEO CARNEXPO Grill.
Carmangeria Ozana – câştigătoarea primei ediţii Top Chef MĂCELAR
Trofeul competiţiei Top Chef MĂCELAR, organizată în premieră la CARNEXPO Grill 2022, a fost adjudecat de echipa Carmangeriei Ozana. Cei şase măcelari ai Carmangeriei Ozana au fost şi primii care s-au înscris în concurs. Echipa condusă de Ionuţ Anghel, unul dintre proprietarii afacerii, a reușit să obţină cel mai mare punctaj din partea membrilor juriului. După o jurizare grea, locul al doilea le-a revenit specialiştilor din cadrul echipei Auchan, iar echipa de măcelari ai companiei Sergiana s-au clasat pe locul al treilea. Premiul special al juriului a mers către Cathedral Distribution, singura echipă formată din doar trei membri. Aceştia au impresionat prin modul în care s-au coordonat pentru a prezenta piese potrivite pentru ar putea fi comercializate într-un cadru de vânzare cu amănuntul. La prima ediţie a concursului au mai concurat echipe de măcelari din partea Smithfield şi Carrefour România, ce au demonstrat abilitaţi de muncă în echipă, cât şi dorinţa de a pune în valoare produsele locale româneşti.
Premii în valoare de peste 7.000 de euro
Echipa de pe primul loc a primit un premiu în valoare de 3.000 de euro, echipa de pe locul al doilea a fost recompensată cu suma de 2.000 de euro, iar clasarea pe poziţia a treia a venit cu un câştig de 1.500 de euro. În plus, toate echipele câştigătoare au primit diplome de articipare şi premii în produse de la partenerii evenimentului.
Pe durata a trei ore şi un sfert, fiecare echipă concurentă a avut la dispoziţie o jumătate de carcasă de vită, o jumătate de carcasă de porc, un miel întreg şi cinci carcase de pui, pe care le-au transformat în produse cu valoare adăugată. Echipele participante şi-au putut asigura propriile condimente, marinade şi garnituri pentru a finisa produsele concepute să inspire şi să depăşească limitele. Juriul, format din arbitri independenţi, selectaţi de către organizatori dintre cei mai importanţi specialişti din industria de specialitate, a punctat fiecare echipă în funcţie de tehnică şi abilităţi, manoperă, inovaţie de produs, finisaj general şi prezentare.
Indiferent de tipul de unitate în care lucrează, chefii bucătari au semnalat permanent problema materiei prime cu care se confruntă România. Se solicită tăieturi speciale care nu se regăsesc la raft și am discutat despre acest lucru cu mulți măcelari cu stagii de pregătire în străinătate. Punem mare accent pe respectarea igienei alimentare, cu toleranță zero pentru contaminare încrucișată. Vrem să lucrați curat, să dați dovadă că sunteți profesioniști. Vom fi atenți la tehnicile de lucru, modul în care vă organizați, munca în echipă este foarte importantă. Prin acest concurs, vrem să scoatem în evidență uniunea dintre chefi și măcelari, dar ne axăm foarte mult și pe fenomenul de risipă alimentară, care ne preocupă tot mai mult în ultimii ani, a spus Ciprian Nicolescu, președintele juriului Top Chef MĂCELAR, înainte de startul concursului.
Toți cei patru membri ai juriului, Ciprian Nicolescu, Orlando Zaharia, Cosmin Moldovan și Doru Vremeș, au pus accent pe creativitate și inovație, subliniind că măcelarii trebuie să vadă produsele și prin ochii bucătarilor, nu numai ai clienților. „Nu uitați că știm cu toții cum
trebuie să arate cut-urile cu care am mai gătit. La această competiție nu ne dorim să vedem cut-urile de carne clasice, care se comercializează în măcelării. Vrem să vedem inovație, cât mai multe produse noi, pentru că astfel facem și educație gastronomică pentru clienți. Ca bucătari,
ne dorim să vedem produse sofisticate pe care să le putem găti și cu care să realizăm o farfurie deosebită”, le-a transmis concurenților Chef Orlando Zaharia.
Organizarea primei ediţii a competiţiei Top Chef MĂCELAR a putut fi posibilă cu sprijinul partenerilor RIA DO Trading, Optimeat, Smithfield, Horeco, Agricola, Boby Custom Knives, Asociaţia AgroFood, Karpaten Meat, Diversey, Pro Formula, INDUSTRIA CARNII.RO, EuroMeatNews.
com.
Victorie pentru Carmangeria Ozana
Prima echipă care a acceptat provocarea de a participa la concursul Top Chef MĂCELAR a fost și cea care a revendicat marele premiu. Carmangeria Ozana a demonstrat talent și inovație, punând la bătaie combinații interesante și produse noi.
„A fost greu, dar nu imposibil. Nu am realizat tot ce ne-am propus, dar în proporție de 85% am reușit. Am mai fi avut nevoie de timp pentru a pregăti mai multe produse. În acest domeniu, se poate jongla cu mai multe ingrediente și piese, mai aveam de demonstrat, dar ne propunem să fim mai bine pregătiți și organizați anul viitor. Am început destul de relaxați proba, pentru ca pe parcurs să realizăm că timpul s-a scurs foarte repede”, declara Chef Manole, membru al echipei Carmangeria Ozana, la finalul probei.
„Evenimentul a fost unul foarte reușit, am dezvoltat relații de colaborare cu unii dintre participanți. În calitate de câștigători ai concursului Top Chef MĂCELAR sperăm că am ambiționat și alți antreprenori din industrie să participe atât la concurs cât și la eveniment”, spune Ionuț Alexandru Anghel, unul dintre proprietarii Carmangeriei Ozana.
Carmangeria Ozana este pe piaţă din 1993 şi procesează carne din ferma proprie şi de la alţi parteneri din ţară. Are o gamă bogată de produse din carne de vită, porc sau oaie. Înfiinţată ca o măcelărie de cartier, Carmangeria Ozana a crescut în timp şi a căpătat tradiţie. Astăzi, se
bucură de colaborări cu multe companii şi restaurante renumite din Bucureşti şi nu numai.
Organizarea concursului este doar primul pas pe care îl facem în colaborare cu Asociaţia Agrofood, parteneriat ce are drept obiectiv înfiinţarea primei Echipe Naţionale de Măcelari a României şi a Şcolii Profesionale de Măcelari, proiecte social-educaționale de instruire şi educare a viitorilor maeştri măcelări. Am demarat deja etapele de cercetare cu specialiști din Italia și Germania, pentru a dezvolta noi tipuri de tăieturi și diferite produse, care să aducă beneficii industriei cărnii. Participarea echipei de măcelari a României la toate competițiile
de nivel internațional se va face prin intermediul revistei de specialitate EuroMeatNews.com, un alt proiect al nostru care creşte de la an la an şi care în acest moment este cea mai importantă publicaţie pe sectorul de carne la nivel global” Dorinel Niculae – Project Manager CARNEXPO Grill
Companiile sunt invitate să susțină cât mai mult proiectele CARNEXPO Grill și Top Chef MĂCELAR, platforme de afaceri excelente în dezvoltarea afacerilor locale. Astfel de inițiative contribuie la definirea unui tablou favorabil industriei româneşti